Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Bli mer källsäker

Vet du hur du upptäcker falsk information som du ser på tv, i din telefon eller till exempel hör på radio? Just nu pågår en kampanj där syftet är att öka medvetenheten om desinformation och få alla västeråsare att bli bättre på att upptäcka den.

Vad är desinformation?

Desinformation handlar om spridning av falsk information med avsikt att vilseleda, förvilla eller manipulera dig.

Blir du arg, rädd eller stressad – blir du lättare lurad

Desinformation använder psykologiska knep för att göra dig mer lättlurad. När vi blir stressade, oroliga, rädda eller arga blir vi också mer lättlurade. Då är det lätt för dig att gå på sådant du annars inte skulle lita på. Dessutom är den falska informationen ofta inbäddad i helt sann information, vilket gör berättelserna lättare att tro på och svårare att upptäcka.

Så upptäcker du desinformation

För att enklare upptäcka desinformation som sprids kan du börja med att följa dessa fyra enkla steg:

  1. Från vem kommer informationen?
    Är det en trovärdig person?
  2. Var finns informationen?
    Finns den publicerad på en trovärdig plats?
  3. Varför informeras det om detta?
    Är det någon som vinner på att du tror på informationen? Blir du rädd, orolig eller arg av informationen är det ännu viktigare att du kontrollerar trovärdigheten.
  4. Stäm av med fler källor.
    Är det sant? Om du hittar fler källor, se till så att de inte hänvisar till varandra.

Varför finns desinformation?

Målet med desinformation kan vara att påverka folks åsikter, skapa förvirring, skada någons rykte eller främja en specifik agenda.

Desinformation kan förekomma i olika former, inklusive falska nyheter, felaktig information, förvrängda fakta och propaganda.

Var källkritisk!

Det är viktigt att alla invånare känner till vad som kännetecknar desinformation och hur man kan skydda sig.

Med kampanjen vill vi få fler att bli källkritiska och öka förståelsen för att det finns stater och individer som vill oss i Sverige och Västerås illa, och som mycket målmedvetet driver desinformations- och påverkanskampanjer mot oss.

Kampanjen är framtagen i samverkan av:
Bostads AB Mimer, Mälardalens universitet, Mälarenergi, Mälarhamnar AB, Vafabmiljö, Västerås flygplats, Västerås stad och Räddningstjänsten Mälardalen.

Område:

Alla områden;