Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll
Två personer bär ner flyttkartonger i ett trapphus.

När du ska flytta är det mycket att hålla reda på – både när det gäller ditt nya boende och den lägenhet du lämnar. Här får du information över sånt som är viktigt att komma ihåg.

Så här gör du för att säga upp din lägenhet

  • Logga in på Mina Sidor.
  • Klicka på knappen Säg upp som finns till höger om ditt kontrakt för lägenhet.
  • Du får ett mejl med instruktioner om hur du avslutar uppsägningen digitalt. För att göra det behöver du ett BankID.

Om du inte har ett Bank-ID kan du skicka en skriftlig uppsägning med underskrift till
Mimers Kundcenter, Box 1170, 721 29 Västerås.

Blankett för uppsägning av lägenhetskontrakt (pdf)

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstiden för ett lägenhetskontrakt är tre hela kalendermånader. Det innebär att om du säger upp lägenheten i januari, vare sig det är första eller sista januari, sägs kontraktet upp sista april. Det finns undantag från den regeln i följande fall:

  • När du flyttar till ett service-/äldreboende är uppsägningstiden en hel kalendermånad.
  • Vid dödsfall är uppsägningstiden en hel kalendermånad för personens dödsbo.
    Blankett för uppsägning av dödsbo (pdf)
  • Om du bor i en lägenhet med korttidskontrakt är uppsägningstiden en hel kalendermånad.

Vid uppsägningstillfället kan du välja att förlänga din uppsägningstid med en halv månad och kontraktet upphör då att gälla den 15:e.

Två personer står på hyreskontraktet, men bara en ska flytta

Om ni är två som står på kontraktet men en av parterna vill säga upp sin del av kontraktet gäller tre månaders uppsägningstid, om ni inte har kommit överens om något annat. Det här gäller även om den person som säger upp sin del av avtalet har tecknat nytt lägenhetskontrakt hos oss.