Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Det är viktigt att hyran betalas i tid. Du betalar för kommande månad senast sista vardagen varje månad. Det finns olika sätt att betala hyran på. Ett smidigt och kostnadsfritt sätt att betala är att använda autogiro eller e-faktura. Du kan se och skriva ut dina fakturor på Mina sidor. Där står det också om de är betalda.

Det finns olika sätt att betala hyran på:

  • Autogiro
  • E-faktura
  • Internetbank
  • Kivra
  • Hos banken

Gör du inget val får du automatiskt hem fakturan på papper eller digitalt via Kivra, om du är ansluten dit, och det kostar 49 kr/månad. Den avgiften kan du enkelt slippa genom att välja autogiro eller e-faktura. Nedan ser du hur du gör.

Autogiro

Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto. Du kan alltså lita på att din hyra alltid betalas i tid – även när du är bortrest. Det enda du måste se till är att det finns pengar på ditt konto den sista vardagen i månaden, när hyran dras från ditt konto. När du betalar via autogiro får du ingen pappersfaktura hem.  Att betala hyran med autogiro är gratis.

Gör så här för att ansluta dig till autogiro

Anslut dig smidigt till autogiro via din internetbank. Du som inte har tillgång till internetbank kan fylla i blanketten Anmäl autogiro.

Blanketter och broschyrer

E-faktura

Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt direkt till din internetbank. Du kan där se alla fakturor från oss, så att du lätt får en översikt över tidigare betalningar.

Du kan välja e-faktura om du är privatperson och är den som har hyreskontraktet hos oss. Du måste också ha internetbank. Att betala hyran via e-faktura är gratis.

Gör så här för att anmäla dig till e-faktura

Gå in på din internetbank och anmäl att du vill betala din hyra med e-faktura. Nästa hyresavi skickas till din internetbank som elektronisk faktura.

När du loggar in hos din internetbank får du meddelande om att du har fått en ny elektronisk faktura. Rutinerna kan se lite olika ut hos olika internetbanker men principen är densamma: Du kontrollerar hyresavin och godkänner att banken betalar. Banken betalar räkningen på rätt dag – varken för tidigt eller för sent. Alla nödvändiga uppgifter är redan ifyllda, som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer.

Internetbank

Om har pappersfaktura och betalar hyran via din internetbank behöver du komma ihåg att ange vårt bankgironummer 808-6142 och det OCR-nummer som finns på inbetalningskortet. Annars kan vi inte identifiera att betalningen kommer ifrån dig. En avgift på 49 kr/månad tillkommer på hyresavin. För att slippa betala faktureringsavgiften kan du istället ansöka om autogiro eller e-faktura.

Kivra

Du som är ansluten till Kivra, och tidigare betalat hyran med pappersfaktura, ser nu istället din faktura digitalt i Kivra. En avgift på 49 kr/månad tillkommer på hyresavin. För att slippa betala faktureringsavgiften kan du istället ansöka om autogiro eller e-faktura. Om du är ansluten till Kivra men inte önskar få din faktura där, måste du logga in på Kivra och ändra dina inställningar. Kontakta Kivra om du behöver hjälp.

På post- eller bankkontor

Om du betalar via post eller bank, använder du det inbetalningskort som kom med din hyresavi. Om du tappar bort det och i stället skriver ett eget inbetalningskort, skriv ditt namn, din adress och ditt kontraktsnummer. Du måste också skriva att mottagaren är Mimer eller Bostads AB Mimer, samt ange vårt bankgironummer 808-6142. En avgift till post-eller bankkontoret tillkommer.

Betala hyran i tid

Betala hyran senast den sista vardagen i månaden. Om du inte betalar i tid får du ett inkassokrav från det inkassoföretag (enligt 5 § Inkassolagen) Mimer har avtal med. Du får ingen betalningspåminnelse, bara hyresavin.

Är hyran fortfarande inte betald efter tre veckor, går ärendet vidare till Kronofogden och du riskerar att ditt hyreskontrakt sägs upp och att du förlorar din bostad. Vi kan också säga upp ditt hyreskontrakt om du betalar hyran för sent flera gånger.

Från och med februari 2024 kommer nya inkassokrav från Sergel inkasso. Har du ett inkassoärende sen tidigare ligger det kvar hos det gamla inkassoföretaget.

Du kan inte betala med kontanter

Trygghet och säkerhet är viktigt för både dig som kund och för våra medarbetare. Därför tar vi inte emot kontanter på vårt kundcenter.

Om du har frågor om hyran, kontakta Kundcenter.