Här kan du läsa om hur du tar hand om din bostad på bästa sätt. Vi hoppas att du kommer trivas i många år framöver!
Vid månadsskiftet mars/april 2023 startade den invändiga ombyggnationen av Bergatrollet, som huset du bor i heter. Bergatrollet byggdes på 60-talet och nu skulle drygt 100 lägenheter rotrenoveras i två etapper. Ombyggnationen utfördes av ByggConstruct på uppdrag av Mimer.
En guide till ditt nya hem
Här hittar du information och instruktioner till lägenheten och gemensamma utrymmen. Börja med att se filmen med kvartersvärden Renée, som guidar dig genom en ombyggd lägenhet.
Parkeringar och utemiljö
I miljöboden lämnar du matavfall, restavfall, förpackningar, tidningar, lampor, batterier samt mindre elavfall. Grovavfall och farligt avfall ansvarar du för att lämna på Återbruket.
Parkering av bilar kan antingen ske i hyrt garage eller på hyrd parkeringsplats. För att hyra en plats på parkeringen eller i garage loggar du in på Mina sidor.
På området finns ett antal avgiftsbelagda parkeringsplatser för besökare samt för av- och pålastning.
Till varje lägenhet hör en postbox, dit du får din post. Din postbox hittar du på entréplan i ditt trapphus.
Lägenhetsentré och hall
Brandvarnaren har inbyggda batterier med en livslängd på tio år. En röd lampa blinkar 1–2 gånger/min för att visa att batteriet fungerar. Innan batterierna är helt slut ger varnaren ifrån sig korta ljudstötar med ungefär 30 sekunders mellanrum. Testa brandvarnaren regelbundet. Det gör du genom att hålla testknappen intryckt minst 20 sekunder. Larmsignalen är en skarp, snabbt pulserande signal.
Batterierna går ej att byta utan när det är dags kontakta Serviceanmälan för att få en ny brandvarnare.
Till varje lägenhet har Mimer en märkning bestående av 12 siffror plus fyra till som är Skatteverkets märkning. Ibland behöver du kunna uppge ditt lägenhetsnummer. Du hittar det ovanför din entrédörr.
Lägenheten har en dörr som är utrustad för att stå emot oljud samt eld- och rökutveckling vid en eventuell brand. Lås dörren med låsvredet/nyckeln genom att lyfta upp handtaget.
I hallen finns en elcentral där säkringar och jordfelsbrytare sitter. Alla uttag är jordade och skyddar via jordfelsbrytare. Det innebär att elinstallationen är elsäker mot personskador och bränder. Jordfelsbrytaren känner av om strömmen går fel väg och bryter då strömmen på bråkdelen av en sekund. Testa jordfelsbrytarna minst en gång i halvåret. På insidan av elcentralens dörr finns mer information.
Kom ihåg att elanslutna maskiner i lägenheten, som till exempel digitala klockor, kommer att nollställas när jordfelsbrytaren aktiveras.
I hallen sitter en temperaturgivare. Den läser av temperaturen i lägenheten för att följa upp att bostaden har bra inomhusklimat.
Tv, internet och telefoni
Genom Zitius öppna fibernät kan du få tillgång till olika tjänster som till exempel internet, tv och telefoni. På mimer.zmarket.se hittar du alla tjänster, leverantörer och deras erbjudanden
När du beställer tjänster på zmarket.se och när du aktiverar tv-tjänsten som ingår i ditt boende anger du adress och lägenhetsnummer.
Innan du kan se på tv behöver du ansluta tv-boxen både i det rum du vill ha din tv och via en kabel i mediaskåpet. Här följer en instruktion:
I samma skåp som elcentralen sitter mediaskåpet som innehåller: Mediaomvandlare: En vit dosa som ansluter dig till bredbandsnätet och redan är inkopplad när du flyttar in. Kopplingspanel: Siffrorna på panelen motsvaras av de numrerade vägguttagen i de olika rummen.
Gör så här för att koppla in dina tjänster:
Koppla in tv
1. Koppla in tv-boxens nätverks- och strömkabel i respektive uttag där du vill ha din tv-apparat. Anslut sedan tv-boxens HDMI-kabel till din tv. Se första bilden.
2. Anslut en kabel till ett uttag i kopplingspanelen med samma nummer som du använde i nätverksuttaget. Koppla andra änden av kabeln till ett av uttagen i mediaomvandlaren. Se bilder.
Anslut router
På samma sätt som i instruktionen för inkoppling av tv-tjänst kan du koppla in din egen router. Du ansluter routern till en ledig port i mediaomvandlaren och kan sen koppla vidare från routern till respektive rum, alternativt surfa via wifi.
Vid frågor eller felanmälan av tjänsterna, vänder du dig till din tjänsteleverantör.
Vid matlagning används köksfläkten/spiskåpan med forcerad ventilation för att öka ventilationen och bli av med os och fukt från matlagningen. Vid behov kan du öppna ett fönster på glänt för att få balans mellan från- och tilluft för att ventilera ut os och fukt mer effektivt.
För att fläkten ska fungera så effektivt som möjligt behöver filtret under fläkten diskas i hett vatten eller i diskmaskin regelbundet. Filtret sitter där luften sugs in.
Alla som bor hos Mimer har nära till en miljöbod/ett miljörum för sortering. Att ta hand om avfallet på rätt sätt är ett viktigt arbete och vi är glada över att du som hyresgäst är med och hjälper till. I kökslådan finns sorteringskärl för avfall.
Köksskåpet under diskbänken och diskmaskinen har ett läckageskydd. Det betyder att om det skulle börja läcka vatten samlas vattnet in och rinner inte ner under skåpen och riskerar fuktskada. Ring genast Mimers serviceanmälan om du upptäcker att det läcker vatten.
I köket finns spis med induktionshäll. Håll spishäll och ugn rena och ta för vana att ta bort fläckar så fort som möjligt för att hålla dem rena och fräscha. Tänk på att vassa föremål, rengöringsmedel med slipeffekt eller Scotch britesvampar lätt repar ytan på hällen.
I ditt kök finns vitvaror från Electrolux; spis, ugn, kyl och frys. Läs bruksanvisningarna för att underhålla och sköta om dina vitvaror på bästa sätt. Köket är förberett för diskmaskin, vilket du kan välja som Tillval hos Mimer.
Badrum och toalett
I badrummet vid toaletten eller i hallen finns en vit lucka där du kan stänga av vattnet. Vid en akut vattenläcka kan du stänga av vattnet genom att vrida om vreden för kallt och varmt vatten. Ring sedan Serviceanmälan eller Jouren.
Det är aldrig tillåtet att själv borra i badrummet eftersom tätskiktet då blir förstört och risk för fuktskada uppstår.
Undvik också att borra i de väggar i hall, vardagsrum och klädkammare som ligger mot badrummet.
Lägenheterna har dusch som standard. Duschväggen är vikbar.
I golvbrunnen samlas hår och tvålrester. Du rensar golvbunnen enkelt själv genom att peta upp locket med ett spetsigt föremål. Lyft upp den inre koppen och töm vattnet i toalettstolen. Hår lägger du i komposten istället för att spola ner det i toaletten då hår ställer till stora problem både i avloppsrören och i reningsverket.
Tänk på att sätta tillbaka koppen ordentligt efter att du rensat så att det blir tätt och inte börjar lukta avlopp.
En elektrisk handdukstork finns i badrummet. Du väljer själv om du vill använda värmen för att torka handdukar. Påslagen drar den el motsvarande en 40 watts lampa. För att slå på och tidsstyra torken använder du reglaget på handdukstorken.
Din lägenhet är förberedd för individuell varmvattenmätning. Det innebär att du bara kommer betala den faktiska mängd varmvatten du gör av med. Varmvattnet mäts och faktureras via din elräkning, och är den del i hushållsenergin som du kan påverka mest. Om du tar snabba duschar och inte diskar under rinnande vatten kan du spara både pengar och på miljön.
Vid toalettstolen finns en läckut, en indikator för vattenläckage i bostaden. Om det rinner vatten ur indikatorn, stäng av vattnet och kontakta Serviceanmälan.
Filtrerad tilluft tillförs via luftdon i sovrum och vardagsrum och genomströmmar lägenheten för att sugas ut som frånluft i badrummet.
Ventilationen i ditt badrum styrs automatiskt beroende på luftfuktigheten.
Sovrum och vardagsrum
Uttag för taklampor är enligt ny standard. Om du behöver byta stickkontakter fråga efter DCL-kontakter på ditt köpställe.
Vädra snabbt – låt inte fönster stå på glänt eller öppna länge.
Rengör ventilationsdonen så att luften kan flöda effektivt.
För jämn och bättre spridning av värme – undvik att ställa möbler och tunga gardiner framför elementen.
Alla fönster är utrustade med en spärr för ökad trygghet. På en del av fönstren finns även en vädringsfunktion. När du vrider handtaget till ett visst läge öppnas fönstret upptill i stället.
Energieffektiva fönster
Energieffektiva fönster hindrar rumsvärmen från att stråla ut, vilket gör att det yttre glaset blir mycket kallare än i fönster med sämre isoleringsförmåga. Med denna typ av fönster kan det ibland bildas imma invändigt, så kallad kondens. Kondens är inget skadligt utan endast ett bevis på fönstrets goda isoleringsförmåDin lägenhet har centralvärme och värmen regleras med termostatventilerna på elementen. När termostaten är fullt öppen ska det ge en inomhustemperatur på cirka 21 grader, viket är normal inomhustemperatur.
När termostaten känner att det är 21 grader stängs vattenflödet i elementet av. Om det blir kallare än 21 grader ser termostaten till att elementet värms upp på nytt. När du öppnar ett fönster och vädrar stängs elementet av, för att sedan slås på igen när du stänger fönstret.
Filtrerad tilluft tillförs via luftdon i sovrum och vardagsrum och genomströmmar i lägenheten. Luften sugs sedan ut via frånluftsdon/fläkt i kök och badrum.
Du kan själv rengöra både frånlufts- och tilluftsdonen genom att försiktigt dammsuga med mjuk borste eller torka av med en fuktig trasa. Var noga med att inställningen inte ändras.ga. Kondensen kan bli kvar ett tag speciellt fuktiga höst- och vinterdagar, men försvinner när solljuset skingrar dimman och värmen stiger utomhus.
Skötselråd
Det är aldrig tillåtet att själv borra i badrummet eftersom tätskiktet då blir förstört och risk för fuktskada uppstår.
Borra ej på följande ställen
Badrumsväggar
Väggar i rum och klädkammare som gränsar till badrum
Balkongväggar
Om du behöver borra för att fästa något i taket eller väggarna i andra rum är det viktigt att inte borra djupare än 40 mm. Kontakta Mimers serviceanmälan om du har frågor kring hur du kan borra eller skruva i din lägenhet.
Dammsug brandvarnaren regelbundet med en mjuk borste. Utvändigt torkas brandvarnaren emellanåt med en lätt fuktad dammtrasa.
Samla dina bruksanvisningar och skötselråd i informationslådan som är monterad i städskåpet.
För att fläkten ska fungera så effektivt som möjligt behöver filtret under fläkten (sitter där luften sugs in) diskas i hett vatten eller diskmaskin regelbundet.
Ett golv ska hålla i många år och är kostsamt om det behöver bytas ut. Om golvet sköts på rätt sätt håller det riktigt länge. Det viktigaste för alla golv är att stoppa smutsen redan vid entrén. Ha därför gärna en ordentlig avtorkningsmatta innanför ytterdörren. Att använda möbeltassar är bra för att undvika friktionsmärken och missfärgning från möbelben.
Ställ inte blomkrukor direkt på ett parkettgolv eftersom det lätt blir fula märken efter krukan.
Använd främst torra rengöringsmetoder och var sparsam med vatten vid rengöring. För mycket vatten på till exempel ett parkettgolv får träfibrerna att resa sig och golvet blir ojämnt.
Då och då behöver vattenlås för handfatet rengöras och rensas för att slippa dålig avrinning och lukt.
Ta också för vana att rensa golvbrunnen regelbundet.
Får du fläckar på hällen, ta bort och rengör hällen så snart som möjligt. Ju fortare desto enklare blir det. Tänk på att vassa föremål, rengöringsmedel med slipeffekt eller Scotch britesvampar lätt repar ytan på hällen. Det finns speciella rengöringsmedel för rengöring av den här typen av hällar. Bruksanvisning till spisen finns i informationslådan.
Rengör ventilationsdon genom att försiktigt dammsuga med mjuk borste eller torka av med en fuktig trasa. Rena ventilationsdon gör att värme och ventilation i lägenheten fungerar på bästa sätt.
Bra kontakter
Här finns bra information och viktiga kontaktuppgifter för dig som har eller söker en lägenhet. På Mina sidor gör du serviceanmälan och beställer Plus- och Tillval. Du kan se din faktura och kontrollera att den är betald. Det är också här du uppdaterar dina uppgifter så att vi kan nå dig med viktig information.
Om något är fel och behöver lagas, eller om du har frågor kring ditt boende, kontaktar du Kundcenter och gör en serviceanmälan via Mina sidor eller på telefon 021-39 70 00.
På hemsidan
På Mina sidor kan du göra en serviceanmälan dygnet runt. Vi återkopplar till dig inom 24 timmar eller nästkommande arbetsdag. Logga in för att gör din serviceanmälan.
Om du har frågor som rör uthyrning eller kontrakt kontaktar du Mimers kundcenter på telefon 021-39 70 00 eller mejlar till kundcenter@mimer.nu. Du kan också besöka oss på Gasverksgatan 7. Våra öppettider finns under Kontakta oss.
Utanför Mimers öppettider kommer du fortfarande i kontakt med fastighetsjour, störningsjour och parkeringsövervakning. Du kontaktar oss även då på 021-39 70 00 och inväntar knappval för respektive tjänst:
Fastighetsjour
Om du upptäcker akuta fel när Mimer har stängt.
Parkeringsövervakning
Om du har frågor om parkeringsregler eller felparkeringar. För att hyra parkering går du in på Mina sidor på mimer.nu.
Störningsjour
Om det inträffar allvarliga störningar på natten mellan klockan 20 och 05.
Om du upptäcker eller misstänker skadedjur, som vägglöss, gör du direkt en serviceanmälan till oss på Mina sidor eller 021-39 70 00.
Kontakta alltid i första hand din leverantör av tv, bredband eller telefoni. De hjälper dig att felsöka eller kan informera om det är ett tillfälligt driftstopp.