Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Huset du bor i byggdes under mitten av 60-talet. Med tusentals duschar, diskar, tvättar och minst lika många spolningar i toaletten har rör och elledningar blivit gamla och slitna. Risken är att det blir vattenskador och/eller elfel i din lägenhet. Det är därför dags att bygga om ditt hus.

Viktig information om ombyggnationen

Med anledning av rådande ekonomiskt läge med höga räntor och ökade kostnader, behöver Mimer se över den kommande ombyggnationen av huset du bor i.

Vi gör en bedömning av huset

Mimer gör nu en bedömning av vilken omfattning renoveringen av huset du bor i ska vara. Med ökade krav på hållbart byggande ser vi till exempel över vad vi kan återbruka (återanvända) i en ombyggnation. Allt för att uppfylla våra interna och externa miljökrav.

Vi återkommer till dig när vi har mer information gällande projektet.   

Vad händer för din del nu?

Du behöver inte göra någonting utan fortsätter bo kvar i din lägenhet som vanligt. Vi vet i dagsläget inte i vilken omfattning ombyggnationen blir eller exakt när den startar.

Frågor?

Om du har frågor om ditt kontrakt kontaktar du vårt kundcenter på 021-39 70 00.

För övriga frågor kontaktar du Mimers projektledare Mathias på 021-39 83 80 eller mathias.ombyggnation@mimer.nu.

Aktuellt just nu

En ny gemensam enkät med Hyresgästföreningen

Enkäten som skickades ut till alla boende på Stenriket 5 ligger till grund för framtida hyresförhandling där vi i diskussionerna tar hänsyn till era svar och åsikter. Formuläret var en gemensam enkät från Mimer och Hyresgästföreningen.

Uppsagda lägenheter

När en lägenhet i ditt område från och med nu blir uppsagd, kommer flertalet av dessa att hyras ut på ett så kallat ”Korttidskontrakt”. Det innebär att en ny hyresgäst endast kommer att flytta dit fram till byggstarten.

Vad händer sen?

  • Vidare inventeringar
  • Hyresförhandling
  • Projektplan skickas ut
  • Hyresgästgodkännande skickas ut
  • Drop in
  • Mimer kontaktar dig om tillfälligt boende
  • Du gör ditt val av inredningspaket
  • Flyttlasset går
  • Byggstart
  • Tillbakaflytt

Kommer hyran att höjas?

Efter ombyggnationen blir din hyra högre. Hur mycket den höjs beror på renoveringens omfattning och hur hyresnivåerna ser ut för likvärdiga lägenheter i Västerås. När det är klart vilka åtgärder ombyggnationen ska omfatta förhandlar vi hyrorna med Hyresgästföreningen. Efter det får du veta din nya hyra.

Hur vill du bo efter ombyggnationen?

Vill du bo större eller mindre? I samband med ombyggnationen har du möjlighet att anmäla intresse om att byta till en större eller mindre lägenhet i området. Är du intresserad av ett lägenhetsbyte behöver du registrera en ansökan på Mina sidor. Om du redan står som sökande, kom ihåg att uppdatera dina uppgifter.

Kontakta oss gärna

I ditt tillfälliga boende och efter att du har flyttat tillbaka efter renoveringen, anmäler du fel och problem precis som vanligt till vår serviceanmälan på 021-39 70 00, eller via Mina sidor.

porträtt Pernilla Malmström

Pernilla

Distriktschef Allmänna frågor 021-39 71 63 pernilla.malmstrom@mimer.nu
Fredrik Nysjö

Fredrik

Biträdande distriktschef Allmänna frågor 021-39 72 60 fredrik.nysjo@mimer.nu
Porträtt av Mathias Savander

Mathias

Byggprojektledare Tekniska byggdetaljfrågor 021-39 83 80 mathias.ombyggnation@mimer.nu
Porträtt Cassandra Lindström

Cassandra

Uthyrare För dig som vill eller ska byta lägenhet inom området 021-39 72 03 cassandra.lindstrom@mimer.nu
Porträtt Thommy

Thommy

Ombyggnads-samordnare Tillfälligt boende och allmänna frågor 021-39 73 85 thommy.ombyggnation@mimer.nu