Missförstånd efter artikel i VLT
Vi märker att artikeln i VLT igår om att ”Mimer tar betalt för gratistjänster” har skapat några missförstånd som vi skulle vilja reda ut. (mer …)
Vi märker att artikeln i VLT igår om att ”Mimer tar betalt för gratistjänster” har skapat några missförstånd som vi skulle vilja reda ut. (mer …)
Under vecka 9 kommer vår entreprenör Protect You utföra en uppdatering av passagesystem. Uppdateringen kommer innebära en driftstörning och som kan komma att påverka dig som hyresgäst.
När uppdateringen utförs på din fastighet där du bor kan det hända att du inte kommer in i tvättstugan, entréporten, källardörren eller i miljöboden under cirka 10 minuter.
Gillar du att röra dig till musik, dansa eller bara prova något nytt? Vi erbjuder gratis danslektioner under våren 2020. Öppet för alla. Inga förkunskaper behövs och du behöver inte föranmäla dig. Det är bara att dyka upp. (mer …)
I år fyller vi 100 år! Och det måste vi givetvis fira. Bland annat vill vi utse århundradets granne. Så det är bara att nominera den du tycker gör det där lilla extra. Det kommer bli en tjusig utställning med de toppnominerade ihop med själva nomineringarna och vinnaren får en månadshyra nedräknad till vad den skulle kostat för 100 år sedan. (mer …)
Sittgympan är tillbaka! Första träffen var i måndags 17 februari. Sen kör vi varje måndag kl 10–11. Men vad är sittgymnastik? Jo, det är gruppträning i sittande gymnastik som gynnar alla – och som passar suveränt för dig som har lite svårare med att stå. (mer …)
Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring (Produktindex), men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel (Serviceindex). På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.
Hälften av alla hyresgäster har hittills fått svara på enkäten varje år. Enkäten gick ut främst via sms och det fanns möjlighet att svara på svenska, engelska, arabiska, somaliska, tigrinja. 2019 var svarsfrekvensen extra hög, 58 % svarade vilket är rekord sedan 2008. Stort tack till er!
Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi fick hela 252 sidor med enbart textsvar. I rapporten ser vi vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta mer med.
AktivBo har delat ut pris till de hyresvärdar i Sverige som fått bäst betyg av sina kunder för god service. Ert goda betyg till oss har gjort att vi blev en av tre nominerade till högsta servicebetyget i Sverige i vår storlek. Visst jobbar vi på med det ni tycker att vi kan bli bättre på men vi stannar ändå upp en stund och gör några glädjeskutt och hurrarop! Stort tack!
Det vi ser är att ni är väldigt nöjd med hur vi hanterar hela kedjan från att komma i kontakt med oss tills dess att vi har åtgärdat eventuella fel eller synpunkter. Vi är också extra stolta för att vi är bäst i landet på bemötande på vår serviceanmälan och att vi ökat nöjdheten med ordningen i miljöbodarna ordentligt på vissa områden.
Trots den höga nivån finns dock förbättringsområden som redan finns med i våra utvecklingsplaner. Aktiviteter för att förbättra den upplevda tryggheten i vissa områden kvällar och nätter, fortsatt arbete med ordningen i miljöbodar samt förbättra upplevelsen av städningen i tvättstugan är de områden som vi fokuserar på framåt.
Vårt bemötande och service har ökat från 82,2 till 83,8
Uppfattningen om själva boendet och miljön runtomkring har ökat från 77,3 till 79,0
Vi är också glada över att hela 91,1% trivs med Mimer som hyresvärd och att informationen i vår kundtidning Hemma Hos ökat från 91,7 till 93,5%.
Resultatet visar även att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har under året:
Utifrån resultatet har vi även tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver göras redan nu, och vad som planeras att genomföras under året. Nedan ser du ett urval av era synpunkter samt en förklaring på våra åtgärder. På många områden har vi även bjudit in till Bomöte för att informera om resultatet.
1 Säkerheten mot inbrott i lägenheten
2 Förrådens säkerhet mot inbrott
3 Trevligare och bättre ordning i tvättstugan
4 Dålig ordning i Miljöbodarna
Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2020 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 2,25 % med ett spann mellan 0–2,39 %. (mer …)
Vem ansvarar för vad gällande min lägenhet? Vilka skyldigheter och rättigheter har jag som hyresgäst? Och hur gör jag för att lösa enklare fel på egen hand? Vi har gjort detta mycket tydligare samt tagit fram tydliga steg för steg-instruktioner för de enklaste felen som du fixar själv. (mer …)
Den 14–15 januari är vårt kundcenter stängt eftersom vi flyttar då. Vi öppnar igen 16 januari på Navet som ligger på Gasverksgatan 7. (mer …)
Visst kan det vara svårt att veta vad som ska sopsorteras som vad. Julklappspapper slänger du bland pappersförpackningar och alla julklappssnören hör hemma bland restavfallet. Julgranen tar du till Återbruket. (mer …)