Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Uppdaterad: Viktig information om TV4-kanalerna och C More

Avtalet mellan Com Hem och Telia som reglerar TV4-kanalerna och C More upphörde att gälla 30 oktober, men har tillfälligt förlängts till 3 november. Om Com Hem inte når en ny överenskommelse innebär det att kunder hos Com Hem riskerar att tillfälligt förlora TV4-kanalerna och C More från och med klockan 23.59 tisdag 3 november.

(mer …)

Hälsning från stadsdirektören – Höstlov blir håll-avstånd-lov

Vi är mitt i hösten och det vankas höstlov vecka 44. Detta annorlunda år är vi också mitt i en pandemi. När nu flera kanske tar lite ledigt tillsammans med barnen och vi kan utmanas att hamna i nya situationer är det än viktigare att vi fortsätter att följa rekommendationerna för att begränsa smittspridningen.

(mer …)

Ett nummer in: 021-39 70 00

Vi vill göra det enklare för dig att komma i kontakt med oss. Från och med 26 oktober ringer du alltid 021-39 70 00, oavsett tid på dygnet. Därefter väljer du med hjälp av knappval vilken tjänst du vill komma i kontakt med. (mer …)

Falska personer uppger sig vara från Mimer

Ett par hyresgäster har fått besök av personer som uppger sig komma från Mimer, trots att de inte jobbar för eller hos oss. Personer som jobbar på Mimer bär våra profilkläder och ska kunna legitimera sig med sin Mimerlegitimation. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss. (mer …)

Nu tar vi emot alla typer av serviceanmälningar igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Vi vill tacka för din förståelse och för tålamodet. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.
(mer …)

Vi besiktar din uteplats/tomt

Om du har en uteplats eller trädgård som hör till din lägenhet har du, enligt hyresavtalet, ansvar för att den ska se välskött och städad ut. Från 4 maj till 29 maj besiktar vi alla uteplatser på området.

Hur går besiktningen till?

Vi går runt på området och tittar på samtliga uteplatser utifrån. Alla uteplatser behöver inte vara prunkande oaser, men det ska se fint och trevligt ut ändå. Det är till exempel inte tillåtet att använda uteplatsen som förvaringsplats.

Vad tittar vi efter?

1.    Föremål som inte hör hemma på uteplats/tomt

Saker som kan innebära brandfara, skadedjur eller är störande för omgivningen får inte finnas på uteplatsen. Det är till exempel soffor för inomhusbruk, däck, plast, kartong, miljöfarliga kemikalier med mera.

2.    Skötsel av gräsmatta och rabatt

  • Gräsmattan ska var klippt
  • Rabatterna rensade från ogräs
  • Sly (frön från träd som grott) ska vara borttagna så det inte blir träd
  • Formklippta häckar ska du klippa på din sida (skötselentreprenören klipper utsidan och på höjden).
  • Träd som står på din tomt/uteplats ska du inte röra utan det ansvarar vi för

3.   Odling

Du får gärna odla på din uteplats, men det ska vara under ordnade förhållanden.

  • Det är inte tillåtet att bygga höga bäddar mot fasaden av huset
  • Det får inte ligga blast och rester som kan dra till sig skadedjur
  • Vi rekommenderar att du använder dig av pallkragar vid odling. Det är lätt att återställa den dagen du flyttar
  • Odlingen får inte vara på hela tomten. I så fall bör du istället skaffa en kolonilott.1. 

    1.    Staket, trall och spaljé

    I de fall du som hyresgäst, efter Mimers godkännande, själv byggt eller köpt staket, trall eller spaljé ansvarar du för underhållet av dem. Är något gammalt och trasigt ansvarar du också för att slänga det på Återbruket.

    2.    Mata fåglar

    Fågelmat drar till sig skadedjur, så som råttor och möss, vilka sedan ofta kommer in i fastigheten. Därför är det inte tillåtet att mata fåglar på din uteplats eller tomt.

     

    Vad händer efter besiktningen?

    Du kommer att få ett kort i din postlåda som berättar resultatet på besiktningen och om den är Godkänd, Väl godkänd eller Inte godkänd.
    Om din uteplats inte är tillräckligt välskött ser du en beskrivning på kortet vad du behöver göra för att den ska bli godkänd. Vi gör en ombesiktning efter ett par veckor. Om din uteplats inte är åtgärdad till dess måste vi beställa arbetet från en entreprenör. Du kommer i så fall få betala den kostnaden.

Har du frågor?

Kontakta vårt kundcenter på 021-39 70 00 om du har några frågor.

 

Tack för att du hjälper till att hålla området fint!

 

(mer …)

Rörelsepromenad för alla

I dessa tider kan vi tyvärr inte längre ha våra träffar såsom sittgympan, Mimers Dance School och olika seniorträffar. Samtidigt är rörelse, naturupplevelse och medveten närvaro bra för både kroppen och knoppen/huvudet. Därför har vi tagit fram en rörelsepromenad. Det ger dig allt ovanstående samtidigt som du följer myndigheternas restriktioner. (mer …)